07 February 2009

I want pregnant..

Yes.....aku nak peknen dah lama dah sejak umur qiesha setahun tepat aku dah cuba berusaha keras...(erkk..keras ker..tak juga lah)

Baru2 nih, ( bukan baru sgt lah, bln lepas ) aku pergi jumpa pakar puan pasal hal nih, tp doctor tu tak ckp banyak pun dia cuma suruh aku diet...wah...itu maknanya apaa?????????
maknanya aku dah gemukkkkk...sannngggaattt...
dia suruh aku turunkan dlm 5 - 8kg tp dgn cara yg normal tanpa mengambil sebarang ubat ok.

Yupp...memang aku gemuk, aku dah lama tau..now kalau korang nak tau berat aku hampir cecah 70kg.
Lepas banakkan qiesha berat aku back to normal 58kg, ok lah dgn tinggi aku.
Aku ambil pil perancang selama 3bln berat naik mendadak sampai 65kg, then doktor suruh benti ambil pil, sejak tu lah aku cuba turunkan berat badan nih tp tak gak turun2. Mcm2 gak cara dan ubat aku ambil, tp berat nih yoyo lah turun naik. Pernah turun pun sampai 60kg jer lah tp lepas tu naik balik. LONDON pun aku pernah pergi, tp tu lah masa aku tak mengizinkan sgt, yer lah satu rawatan jer makan masa dekat 4 jam yg paling aku tak leh ialah diet dorang...susah nak ikut, kalau mcm tu punya diet tak payah buat rawatan dorang pun aku blh kuyus.

Pernah satu tahap aku mcm tak blh nak terima berat badan aku nih..aku nangis terisak-isak depan hubby..aku cakap..aku nak badan aku yg dulu, mcm masa memula kenal dia, aku tak nak mcm skrg. Aku tny dia kenapa org lain anak 5 org pun badan dia tak gemuk..kenapa aku baru anak sorang dah gemuk..pernah aku mcm mempersalahkan org lain lak dgn kegemukkan aku nih nasib aku cepat sedar, sian org tu kan... Hubby tak pernah ckp aku gemuk cuma dia ckp aku besar sikit jer. Yor lah aku tau dia nak jaga hati aku...kang ckp aku gemuk dia kena dengar aku nangis lagi.

Ok lah aku cuma nak ckp aku dah seminggu start diet, diet aku cuma tak makan nasi jer lah.
kalau ikutkan dah lama berdiet tp tak sungguh2, nih aku cuba buat yg terbaik..ceewahhh..blh ker? hope blh lah, sbb aku ada 2 org kawan blh kuyus sbb tak makan nasi.

Aku cuba tak nak ambil nasi, aku tukarkan nasi aku kepada mihun atau sup sayur.
termasuk semlm genap 6 hari dah aku tak makan nasi, harap2 aku blh teruskan lagi.

Korang bagi lah bd semangat yer....kalau ada pendapat tentang makanan yg bd blh ambil selain mihun bd alu-alukan sgt pendapat you all.

Doctor ada gak bagi jadual diet yg harus bd ikut, akan ku cuba ikut sebaik yg mungkin.
Doctor ckp sbb badan aku berisi sbb tu aku nye period tak teratur, bila period tak teratur hormon aku pun tak stabil...bila hormon tak stabil aku pun susah nak peknen.
Dia ckp kalau aku kurus sikit mungkin period aku blh stabil balik, dia bagi tempoh 6bln suruh aku cuba kalau tak blh juga baru mula rawatan.

Harap2 aku blh lah turunkan berat badan nih. Aku ada target, kalau blh umur 35 keatas aku tak nak banak lagi, masa tu kalau blh aku dah ada 3 or 4 org anak dah. Itu pun kalau boleh...apa pun aku redha dgn kententuannya..


5 comments:

Anonymous said...

bd, bihun tu pun sebenarnya byk karbo gak. sama mcm nasik.
kalo ko betul-betul nak diet, ko still boleh makan nasik. cuma, kena sukat pengambilannya. setiap kali makan, ko ambik paling byk secawan(cawan minum air tu) sahaja. pastu bykkan makan sayur, buah. Lauk kalau boleh jgn masukkan minyak atau perisa makanan yang keterlaluan (kiub stok, garam, gula). Bykkan minum air masak. Rasa cam lapar jer ko gi minum air masak. Kalau makan, jangan makan melebihi jam 8 malam. Paling bagus makan dalam pukul 6~6.30 petang. Senam pun penting gak. Ko wat sit up jer pun dah ok. tp kene konsistenlah... Sarapan, ko makan sekeping roti ngan air melo atau susu. Mmg mula-mula ko rase cam susah. Tp lepas tu ko rase best. Err..bihun tu ko leh tukar pade suun. Aku dah terai. dulu berat gak aku ni. sebenarnya, ni diet yg doktor sarankan untuk org sakit tp boleh diamalkan oleh semua orang.

Anie said...

a.ha..mihun tu ada karbo gak kan.. Doctor pun ckp kalau blh amik gak nasi sikit..aku nih igt nak cepat kuyus tu yg aku tak mo amik nasi aku terus ganti mihhun.

Thanks dgn ko nye komen yer...
nanti aku cuba try tukar ker suun lak..ok gak nih.

Harap2 lelama nanti ok lah..memula nih memaang aku rasa payah sgt..

attyfir said...

insyallah anie..
anie mesti boleh lakukan nya..

kty nie pun nak diet..
tp selow2 tak mau paksa2 sgt.

NuRuL DhiA said...

salam kak,
sabar yek, slow2 akak bole lakukn nye.
ape kata akak try minum air limau nipis tanpa gula n disejukkan dlm fridge sebelum minum. insyallah bantu bakar lemak kat badan.
tp kalu ade gastrik xdigalakkan.
adik kite wat petua nih, mmg kurus.
mmg dia mkn nasi pun seari sekali jek, mlm mmg xmkn dia amik buah2an sup2. xpun mkn oat n horlick tuk menu mlm, kire amik yg ringan2 jela.
semoga akak berjaya!!

Unknown said...

anie..
ko kena p ikuti program diet..
dulu ena try, tron banyak gak n bile dh tron tu, ena mula stop makan obat, alik2 trus nek balik huhuhu.. pastu bile stat smula cam dah tak tron byk dh so trima la seadanye uhuks... tapi siyes!! bile badan nek, ena rasa cam rendah diri dan ilang keyakinan diri.. bencikan diri pun ade huhuhuhu.. moga anie dapat tron berat badan sblom peknen.. chaiyok! chaiyok!